lørdag 20. november 2010

jeg vil ha kake!

Det var toåringens kontante beskjed i dag tidlig. Han fant nemlig de tomme julekake-boksene i skuffen. "De er tomme", sa jeg. "Men jeg vil ha kake", svarte han med et bedende blikk og med den tomme boksen i hendene. 

lånt fra tine.no

Så er det heller ingen hemmelighet at han elsker å bake. For det beste er jo gjerne å spise deigen eller å slikke diversje skjeer og slikkepotter. Smør er forøvrig favoritten...

I dag ble det brune pinner. Det er min personlige julefavoritt - og så superlette å lage! Også for en toåring :)


lånt fra google

oppskriften:

200 g smør
200 g sukker
1 eggeplomme
1/2 ss kanel
1 ss lys sirup
1 ts natron
300 g hvetemel

Bland smør og sukker til det blir hvitt. Så har du i resten av ingrediensene. Kna godt sammen. Har du god tid kan du la deigen hvile en time (men det går tydeligvis fint uten også - vi hoppet over det punktet i dag). Del i 6 emner og rull ut pølser. Trykk de 6 pølsene flate, smør med eggehvite og strø på hakkede mandler og perlesukker.

Stekes i 10-12 min på 175 grader. Mens de fortsatt er varme deler du opp i passende kake-størrelse på skrå :)

og så: N Y T ! ..og skulle du trenge en koselig gave til en venninne - pakk de inn i en søt boks med sløyfe på. De hjemmelagde gavene er jo de beste!

3 kommentarer:

  1. Fristende idé! Koselig blogg du har!

    SvarSlett
  2. Sweet! Eg gler meg til å begynne på juleting og tang, og då står dette på lista :)
    Så koseleg at han likar å bake, det er vel litt ekstra stas og grising kan eg tenke meg ;)
    Ha ein finfin lørdag, fine du!

    SvarSlett
  3. Takk, Linda!

    ja, deilig å begynne med julekosen :) Noah likte visst deigen bedre enn kakene.

    Mer på meg.. men det er ikke nødvendigvis helt bra. Tror jeg må gjemme de bort :)

    SvarSlett

Så hyggelig at du fant veien inn hit! Jeg setter stor pris på at du har lyst å legge igjen et lite spor etter deg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...