torsdag 26. april 2012

is-pause



I går hadde jeg besøk av fine prydelig-Åshild. Skravla gikk for å si det sånn. Det er vi god på begge to tror jeg :)

Vi to startet vårt bekjentskap som studiner. En fast del av programmet var is-pauser. Etter en time eller to på lesesalen var det som oftest dags for en is. Som seg hør og bør.
Derfor hadde jeg lyst å prøve ut en ny oppskrift på osteiskake til Åshild skulle komme. Det var tid for en ny is-pause, for å si det sånn. Er du en søttann slik som oss, og har lyst på noe helgegodt, så anbefales denne:

***
Osteiskake

200 g filadelfiaost
3 eggepplommer
2 dl sukker
-------------
3 dl kremfløte
1 ts vaniljesukker

8-10 digestive-kjeks
Daim-kuler, eller opphakket daim-sjokolade.

Slik gjør du:
Smør en 24 cm kakeform/ paiform. Knus 6 digistives-kjeks og ha i bunnen på formen. Pisk sammen ost, eggeplommer og sukker. Pisk krem og vaniljesukker. Dette skal røres forsiktig sammen til slutt. Bland også i knust daim-sjokolade. Hell røren forsiktig over kjeksene. Knus 3-4 kjeks og strø på toppen av kaken. Sett den i fryseren i 6-10 timer. (Denne gangen stod kaken bare i 4-5 timer, men det funket fint det også!)

***

Kjempeenkel å lage, og fantastisk god! Dessuten - en GLIMRENDE kake å ha i frysen, så har du alltid noe å servere om du får gjester. Og når du først har en sprettet kake i frysen er det også veldig lettvint å ta seg litt til dessert, en helt vanlig grå torsdag ;)



7 kommentarer:

  1. Så koselig :)
    Og denne kaka så kjempegod ut !

    Klem fra Janne

    SvarSlett
  2. Vad smarrigt det lät. Måste testas! :-)

    SvarSlett
  3. Den tror jeg at jeg må teste ut til neste ukes tupperwareparty :D Mitt første. Har blitt litt kjærring da vel... Men iskake skal de få de som kommer :)
    Takk for oppskrift!
    klemmer;)

    SvarSlett
    Svar
    1. men tupperware er jo genialt da ;) Litt kjerring her også gitt.. hehe
      Kos dere m iskake! :)

      Slett
  4. Ojojoj, den så veldig god ut! Og enkel....
    Tror denne må testes i helgen.
    Takk for inspirasjon!

    SvarSlett

Så hyggelig at du fant veien inn hit! Jeg setter stor pris på at du har lyst å legge igjen et lite spor etter deg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...